رمزگشایی از یک شایعه: مربع‌های رنگی پایین تیوپ خمیردندان‌ها نشانه چیست؟
 
درباره وبلاگ


سلامی چو بوی خوش هیدروکربن های آروماتیک! اینجانب علی باقرپور رتبه 61 کنکور و فارغ التحصیل ارشد شیمی کاربردی از دانشگاه امیرکبیر با پنج سال سابقه مشاوره، دوره های مختلف مشاوره تحصیلی و شغلی را از اساتید دانشگاه های مختلف در رشته های روانشناسی، مشاوره، علوم تربیتی، برنامه ریزی درسی و مدیریت آموزشی گذرانده ام. سایت تخصصی مشاوره: www.alibagherpour.ir
موضوعات
کنکور ارشد مجموعه شیمی

دکتر سید علی فاطمی مسئول فنی صنایع بهداشتی و آرایشی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه تولید و نشانه‌گذاری خمیردندان مانند هر محصول دیگری، بر اساس استانداردهای ملی و بین‌المللی انجام می‌شود؛ بیان داشت: چنانچه به استانداردهای بسته‌بندی و نشانه‌گذاری این محصول چه در ایران و چه در سایر کشور‌ها مراجعه کنیم، هیچ اشاره‌ای به این خطوط رنگی نشده است.

 

وی در پاسخ به این سوال که علت درج این نشانه‌های رنگی چیست؛ گفت: پر کردن لوله (تیوب) خمیردندان همیشه از انتهای آن انجام می‌شود و سپس توسط دستگاه پرس دوخته می‌شود. با توجه به اینکه ممکن است به دلیل چرخیدن تصادفی، نوشته‌های روی لوله هم سطح با پرس انتهای آن نباشد و توسط مصرف کننده درست خوانده نشود؛ یک چشم الکتریکی قبل از پرس کردن ته تیوب، سطح صحیح را توسط این خطوط رنگی شناسایی و دستگاه، لوله را در جهت صحیح می‌چرخاند. به همین دلیل به این خطوط نشان چشم (Eye Mark) گفته می‌شود.

به گفته این دکترای داروسازی خبر منتشر شده در شبکه‌های مجازی در خصوص خطوط رنگی خمیر داندان کــاملاً جعلی و بی‌اساس است.

 

متن شایعه:

حین خرید خمیر دندان، لطفاً به این نکته توجه کنید:
زمانیکه شما خمیر دندان می‌خرید، اگر متوجه قوطی یا لوله خمیر شوید، در پائین آن به یکی از چهار رنگ زیر علامت گذاری شده است:

-         اگر علامت رنگ سبز باشد: خمیر دندان از مواد طبیعی ساخته شده است.

-         اگر علامت رنگ آبی باشد: خمیر دندان از مخلوطی از مواد طبیعی و ادویه جات ساخته شده است.

-         اگر علامت رنگ سرخ (قرمز) باشد: خمیر دندان از مواد طبیعی و مواد شیمیایی ساخته شده است.

-         اگر علامت رنگ سیاه باشد: خمیر دندان کاملاً از مواد شیمیایی ساخته شده است.
شما فقط آن خمیر دندان را خریداری کنید که رنگ سبز یا آبی علامت گذاری شده است.

پاسخ شایعه

1-     این مورد از شایعات قدیمی اینترنتی است که در جهان گسترش چشمگیری داشته و به فارسی نیز ترجمه شده است !

www.snopes.com/inboxer/household/toothpastemarkings.asp

2-     همه خمیر دندان ها دارای ترکیبات شیمیایی هستند و خمیر دندان صنعتی طبیعی نداریم . محتویات این محصول بر روی بسته بندی قابل مشاهده است .

http://yon.ir/toothpast

3-     رنگ انتهای تیوب خمیردندان برای شناسایی های مربوط به بسته بندی اتوماتیک است .
یک چشم الکتریکی قبل از پرس ته تیوب، سطح صحیح را توسط این خطوط رنگی شناسایی و دستگاه، لوله را در جهت صحیح می‌چرخاند. به این خطوط نشان چشم (Eye Mark) گفته می‌شود .

www.yjc.ir/fa/news/5095492